Wednesday, January 28, 2009

Majlis Kenduri Doa Selamat aka Family Gathering

last sunday my aunty call cakap uncle aku nak wat majlis doa selamat serta tahlil untuk arwah atuk n nenek ku....kiranya dalam pukul 6 petang cam tu kot...majlis tu on monday (on cny)...eemm

pada mulanya ingat nak bertolak balik kampung iaitu taiping on sunday itself..tapi sure ramai kat sana betui x..nanti sure x ada tempat nak tidur...the we all plan monday awal2 pagi kita bertolak dari penang ke taiping journey about 45 mins..kalu x silap...this time balik naik myvi my sis...expert driver ma...perut agak2 lapar then aku ajak my sis jom beli burger kat bukit gedung...hehe sedap...whereby my mum p kedai cari kelapa parut sebab nak prepare kuih-muih nak bawa esok..time me n my sis turun bawah, jumpa my mum n cakap "kedai mana2 pun dah habis nyok"...then me suggest apakata kita p cari kat kedai area bayan baru mana tau kot2 ada kan...then call my father cakap we all bawa mak sekali...yang pelik nya bila sampai semua kedai kat bayan baru..semua kedai x jual kelapa parut..canggih n ajaib kan..semua nya jual santan dalam kotak tu..nak x nak kena beli..nak p cari kat mana lagi kan...dah beli semua barang even burger pun sekali...balik umah..

at night iron baju siap2 untuk nak pakai esok n go to bed early..sebab x ada apa2 activity pun nak wat...whereby my sis pula hangout ngan geng2 myvi dia...so tinggal aku n mum ja kat umah...cam biasa my father slept early...

it's monday...seawal 7 am kot aku dah bangun hehehe...sebab malam terlena sambil baring n tengok tv dalam bilik...my mum dah bangun dah..n tengah prepare kuih..n aku disuruh mandi dulu sebab aku yang selalu lambat..mandi or bersiap mesti semua kena tunggu aku...n my mum time tu siap leh prepare breakfast (roti telur)...yummy my fav tu..semua dah siap...dalam pukul 9 am keluar umah...singgah kat petronas bayan baru isi minyak, beli chocolate n air mineral...then we start our journey...

nasib cuti panjang kan..kalu x sure jam atas penang bridge n tol utara selatan..sebab masing2 berebut nak ke tempat kerja...

dalam pukul 11 am we all sampai kat umah atuk...untuk pengetahuan semua..umah atuk aku bukannya umah kampung tau...umah teres..hehe..selalu raya aku balik bandar bukannya kampung...x pernah rasa suasana kampung camna tau kecuali umah paklong aku kat jelutong...leh lah kot..tu pun kampung yang moden dah...ok ok back to story...hairan n terkejut tengok banyaknya kereta...sapa pula yang datang ni...

sampai ja semua tengah sibuk di dapur...yelah doa dibaca selepas solat zohor...kelam kabut..ada yang basuh ayam, ada yang sibuk masak nasi..nanti tengok lah gambar kat bawah ni nanti...

tengok tu masing2 sibuk...nampak x my sis..dia pun nak sibuk gak

amboi sedang rancak membasuh n bersihkan ayam..

ni lah umah arwah atuk n nenek aku....

selepas solat zohor orang2 dari surau pun sampai..

tu my mum n cousin tengah ceduk nasi ke dalam periuk besar..tapi yang pasti my sis...dia memang rajin on that day..

tu pakcik aku...satu2 orang lelaki yang nak tolong orang perempuan kat dapur..bestnya tembikai...

it's me with my cousin...her name is Jasmin..dia ni special sikit...

bila adik-beradik dah berkumpul mesti makan sama2 kan...ada saja cerita..tengok tu sampai siap angkat tangan tu bapa rashid...

pakcik aku x habis2 lagi ngan tembikai dia tu...hai..en hamdi makan nasi kat dapur pula...adik awie xkan tengok ja tembikai tu...

yang ni satu kes gak ni...orang lain makan kat ruang makan..depa ni makan kat belakang dah tu kat tepi parit pula tu...ish ish

ni cousin aku gak aka keja kat Motorola gak...dia siap cakap lagi dia terkenal satu engineering team..amboi..glamour lah tu..menyampah..tengok apa kat tepi tu...dia still leh dok layan nasi lagi...eemm

yang ni akak kamila...dah ada anak 2 orang tau tengok dia kurus kering ja...keja dia aritu jaga periuk kat belakang...dia pun layan nasi kat belakang gak....

ha...depa ni kalu duduk sekali sure ada story mory punya pasal apa tu...awez lah tu...dua orang beradik ni..sorry aku pun x tahu napa leh terbalik camni pula gambarnya

makanan disediakan dalam bentuk buffet...so pandai2 lah layan...nak tambah banyak kali pun boleh ja...

antara menu2 yang disediakan...ayam masak merah, gulai dalca, jelatah, n buah tembikai sedapnya...

oppss..depa ni bawa keluar periuk besar ah...nasi putih ja..x leh nasi minyak or nasi tomato..kolestrol banyak nanti..

budak2 kecil kalu dah kumpul sekali ada ja activity depa..main cam2..sampai x ingat dah semua

ni lah wajah2 yang menceriakan suasana...yang besar kat belakang tu x kira ah...budak2 kecil ja

depa ni orang nak ambil gambar..wat muka cam orang pelarian palestin pula da...eemmm t-shirt putih tu en hamdi aka ayah Nur Nisa Umairah...n yang t-shirt hitam tu pula en azmir...ayah kepada Arash, Akmal, AIn n baby comin soon...

ahha...Nisa bersama ngan my mum..sungguh selesa sekali ah...

pandai si Nisa ni...bila time orang riba dia..tidur punya lena..tapi bila letak dia atas katil terjaga pula dah tu buka mata besar....

ni lah antara story aku sepanjang cuti raya cina baru-2..sorry ah aku malas nak tulis panjang2 kat sini...harap2 gambar dapat membantu....

masa ni x sempat pula nak shot family potrait...memang meriah kalu dapat shot satu..bukan senang nak kumpul semua orang sekali time2 hari biasa..sebabnya masing2 sibuk ngan activities dia orang...raya pun belum tentu semua balik kampung umah arwah atuk n nenek...semua saudara kat atas ni sebelah my dad...semuanya ada 12 orang adik-beradik..ni baru setengah dari dia orang...bayangkan kalu semua berkumpul sekali mau x riuh rendah n leh pecah dua umah atuk aku...

tengok lah nanti kalu ada lagi majlis camni lagi..sure aku bawa tripod sekali sebab nak shot family potrait masa tu leh tengok lah gelagat serta aksi saudara aku ni.....

p/s: Nisa admitted at Loh Guan Lai hospital sebab...paru-2 ada air sikit, then darah putih dia melebihi had serta jantung dia bengkak sebab asyik batuk...doakan lah agar Nisa kembali sihat seperti biasa....ari2 gak aku n family singgah kat hospital tengok dia..keciannya rasa nak nangis pun ada bukannya apa dia tengah sakit kat dalam tu tapi dia x leh bagitau kita apa dia rasa kan....ngar suara dia nangis kita pun rasa nak nangis...

oklah nanti u all boring pula ngan cerita aku kalu panjang2 sangat nanti....peace!!

No comments: